آموزش مغازه داری

برای ورود به شغل فروشندگی به چه مدارکی احتیاج داریم ؟

آموزش مغازه داری

آموزش مغازه داری

 

برای ورود به شغل فروشندگی لازم نیست که در رشته ی خاصی تحصیل کرده باشید. البته در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازاریابی و مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، در برخی دانشگاه های کشور تدریس می شود. و برخی برند ها و شرکت های بزرگ برای جذب کارشناس فروش نیاز به کسی دارند که در این رشته تحصیل کرده باشد و سابقه کار مرتبط داشته باشد. در مقطع دکترا نیز در برخی دانشگاه های کشور رشته ی مدیریت بازاریابی تدریس می شود.

 برخی برند ها و شرکت های بزرگ برای جذب کارشناس فروش نیاز به کسی دارند که در این رشته تحصیل کرده باشد‌ و سابقه ی کار مرتبط داشته باشد. در مقطع دکترا نیز در برخی دانشگاه های کشور رشتۀ مدیریت بازاریابی تدریس می شود.

کسی که فارغ التحصیل دکترای بازاریابی باشد می تواند به عنوان استاد دانشگاه در این رشته فعالیت کند و نیز یک شرکت بازاریابی و فروش تاسیس کند یا به عنوان یک فروشنده در کمپانی های بزرگ فعالیت کند. از دیگر کار هایی که یک بازاریاب یا فروشنده می تواند انجام دهد:

مدیر تیم سازی فروش _ فروش مویرگی_ بازاریابی اینترنتی_ بازاریابی دهان به دهان_بازاریابی شبکه ای و غیره می باشد.

یکی از وظایف فروشنده در برند های تجاری همانند برند هایی که لوازم جانبی برای دیگر شرکت ‌ها تولید می‌کنند اصول مذاکره می‌باشد.

 یک فروشنده باید بتواند یک جلسه تشکیل دهد با نمایند

ه‌ های برند های اصلی به بحث و تبادل نظر بنشیند. به نتیجه گیری مطلوب برسد و در آخر قرارداد همکاری تنظیم نموده و آن را امضا کند.

آموزش مغازه داری

آموزش مغازه داری

 

این شغل مسئولیت بسیار زیادی دارد و کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند باید صبوری و مسئولیت ‌پذیری بالایی داشته باشد. شغل فروشندگی مناسب افراد برون گرا است، زیرا برون گراها اجتماعی ترند، بیشتر با افراد نشست و برخاست دارند و نیز ریسک پذیر تر اند. با توجه به شرایط بازار که در برخی فصول سال برخی محصولات عرضه نمی‌شود یک فروشنده باید بتواند جایگزین مناسبی برای محصولاتش پیدا کند یا مثلا اگر در حیطه‌ی پوشاک فعالیت می‌کند باید پوشاک مختص همان فصل را عرضه کند. به عنوان مثال یک فروشنده مانتو فروشی باید در فصول سرد سال به عرضه ی پالتو بپردازد.

 فروشندگانی که با کارفرمای خویش کار می‌کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

 یکی از وظایف شغل فروشنده ای که برای کارفرمایش کار می کند، رعایت اصل صداقت، ادب و امانت داری می باشد. برند های بزرگ که در زمینه ی فروش فعالیت می‌کنند دارای ساختار سلسله مراتبی می باشند.

مدیر_ معاون_ اعضای هیئت مدیره_ مدیر فروش و کارمندان فروش

 به ترتیبی که در بالا ذکر شد توجه کنید از آخر به اول هر شخص باید از مقام بالایش تبعیت کند. برخی شرکت ‌های بزرگ همانند کمپانی اپل دارای چند هزار کارمند فروش می باشند و در

مقابل، مکان فعالیت اقتصادی وجود دارد که یک کارفرما و یک فروشنده آن را اداره می‌کند. همانند سوپر مارکت های کوچک و یا مغازه های خرده فروشی. به کسی که در این مکان ها کار می کند شاگرد می گویند.

رعایت آداب معاشرت و تبعیت پذیری از مقام مافوق امری بسیار ضروری می باشد. هم برای کارفرما هم برای فروشنده.

در صورتی که اختلاف نظری بین این دو فرد و یا کارمندان بخش فروش یک برند پیش آمد، بایستی با صحبت و گفت وگو مشکل را حل کنند. و از هرگونه دعوا بی احترامی بی ‌حرمتی و جار و جنجال دوری کنند.

درآمد یک فروشنده چقدر میباشد؟

 درآمد یک فروشنده بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فروشنده ای که در مغازه ی خرده‌ فروشی کار می کند با فروشنده که حیطه کاری ‌اش گسترده است و حتی مجبور است برای انجام کار هایش به کشور های دیگر سفر کند کاملاً متفاوت می باشد. در ایران درآمد فروشندگی در صنوف مختلف کاملاً متغیر میباشد.

 دسته ی اول)

 در فروشگاه های کوچک و مغازه های کوچک که به ارائۀ کالا و خدمات می پردازند، درآمد فروشنده بسیار پایین می باشد. در فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای کمی بیشتر و در کارخانه ها و شرکت های پخش و فروش محصولات، درآمد کارشناسان فروش بهتر از فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی ها می باشد.

آموزش مغازه داری

آموزش مغازه داری

دسته ی دوم)

اما اگر فروشنده بخواهد به صورت خویش فرمایی کار کند درآمدش از دسته اول بهتر می باشد.

 بنابر وقتی که می گذارد درآمد کسب می‌کند. میزان درآمد در کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای حضوری کاملا نسبی است و نمی‌توان گفت که درآمد کدام یک بیشتر است.

 نکته پایانی در مورد شغل فروشنده

اگر که می خواهید در این شغل پیشرفت کنید باید مهارت ‌های ارتباطی را به خوبی فراگیرید. کتاب های بزرگان کسب و کار همانند برایان تریسی و وین دایر و غیره را مطالعه کنید. مطالعه ای بر روش های بازاریابی و کسب درآمد داشته باشید. مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید و وضعیت بازار را به خوبی شناسایی کنید، زیرا این شغل با کارمندی کاملاً متفاوت است باید حتی مهارت فروش را بلد باشید.

که اگر کارفرمای تان تعدیل نیرو کرد بتوانید شغل دیگری در این زمینه پیدا کنید. برای برون گراها این شغل مناسب است، خصوصاً فروشندگی حضوری. ولی برای درون گراها فروشندگی اینترنتی و بازاریابی اینترنتی مناسب تر می باشد. البته باید ترفند های فروش اینترنتی را بلد باشید. امیدواریم که بر اساس روحیات و شرایط خود بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و در آن موفق شوید.

مقاله مرتبط:

http://bazarenab.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%ba%d8%a7%d8%b2%d9%87-%d8%a8%d8%b2%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *